tisdag 30 mars 2010

Mental träning

Vad kan du göra för att stärka ditt psyke och klara av tuffa utmaningar som t.ex. ultramarathon? Jag får ofta fråga tillsammans med kommentaren att jag nog är en smula galen. Jag har kanske blivit lite tokig med tiden, men jag kan försäkra dig om att jag i alla fall från början var precis lika normal som du. Här gör jag ett försök att reda ut hur det fungerar:

Det börjar alltid med en insikt hos dig själv att du besitter (eller saknar) en förmåga som du skulle vilja utveckla. Vi skulle även kunna kalla det för nyfikenhet, kort och gott. Eller intresse. Du vill helt enkelt bli bättre på någonting eller lära dig något nytt. Det går att ta exempel från nästan vad som helst. En av mina före detta PT-kunder är en hejare på trädgård och kan allt om frön, buskar, lökar, äppelträd, växthus och hur detta skall skötas på bästa sätt. Min fantastiska frisör kan klippa och fixa frisyrer som jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig. De är inte födda med trädgårdshandskar på eller sax i sina händer, de har tränat länge och hårt och säkert "misslyckats" ibland.

Man blir bra på det man tränar. Och oftast orkar du träna på det du är intresserad av eller väldigt nyfiken på.

Jag blev nyfiken på Gunde Svan och hur han kunde bli en sådan gigant i längdskidvärlden på 80-talet. När han skrev en bok om sin framgångshistoria läste jag naturligtvis den och imponerades av hans enormt starka vilja. Från början tänkte jag inte att jag skulle kunna bli envis som han, men historien om Gundes framgång lade sig någonstans i bakhuvudet och när jag själv började springa lite mer och lite oftare tänkte jag ofta på hur det skulle vara att ha en målmedvetenhet som han.

När jag fick nys om Lars-Eric Uneståhls "Integrerad mental träning", en bok och fyra cd-skivor blev jag än mer nyfiken på hur psyke och prestation hängde samman. Jag bestämde mig för att prova och lärde mig slappna av och lät mig matas med suggestioner i ett tillstånd mellan medvetenhet och sömn. Det fungerade! Och när "Mental tuffhetsträning" sedan kom från samma herre (tillsammans med militären Torsten Hansson) då bestämde jag mig för att det var mentalt tuff jag ville bli!

Att lyssna på cd-skivorna är en metod. Det går också att träna sitt tänkande i vardagen genom att t.ex. se utmaningar i vardagssituationer. Om du behöver stå i en lång kö kan du tänka att "Jaha, nu prövas mitt tålamod genom att jag måste stå länge i en trist kö. Men jag låter mig inte knäckas av det." Om du ser dig om finns det många chanser att träna. Vi har på det företag jag jobbar en kvinna som är fantastisk på konflikthantering. Hur har hon blivit så bra på det? Hon tränar! Och nästintill kastar sig in i konfliktsituationer för att träna och bli ännu bättre!

Som löpare kan du härda ditt psyke genom att springa riktigt långt, på tråkiga ställen, i backiga spår, knasiga tider på dygnet, i uselt väder... Men vill du ha ett riktigt bra, konkret tips så är boken "103 mentala metoder" av Anders och Johan Plate (Sisu Idrottsböcker) något att kika närmare på. Här finns flera metoder av olika karaktär och säkerligen passar några av dem just dina behov! Men kom ihåg att övning ger färdighet och du blir inte bättre genom att bara läsa, du måste träna praktiskt också.

5 kommentarer:

Mikael Björk sa...

Min gamle judotränare sa alltid att "Man blir bra på det man tränar på". Och så fick vi göra 20 De Ashi Barai till.

Det är så enkelt, självklart och sant.

Anonym sa...

Det var ett riktigt intressant blogginlägg tycker jag. Så sant! Just nu tränar jag min 3-åring på att inte bli så arg och då får jag själv också träning i det.
Såg att min första kommentar som jag gav dig igår inte hängde med av någon anledning. Men jag skrev att jag tycker du är FANTASTISK och BEUNDRANSVÄRD som genomfört loppet!
Kram Anna W

askan sa...

Först och främst grattis igen för din grymma prestation på Ursvik. Och tack för berättelserna om loppet, obehaget kändes ända till Malmö :)

Intressant att du kört de här metoderna för psyket. Jag trodde du var född benhård men det går alltså att träna upp. Ska kolla upp böckerna.

Andrea sa...

Hej!
Vad kul att jag hittade till din blogg! Pratade om dig idag med Lina och via into the wild hittade jag dig.
Hoppas att allt är bra med dig!
Kramis

MarathonMia sa...

Känner igen det där med kassa-kön - jag väljer ofta den längsta kön för att varva ner och hitta andra fokuspunkter. Det är mitt sätt att finna lugn och arbeta inåt.

Tack för bra inlägg - och jag vill också passa på att gratulera till fantasitisk prestation på Ursviksultran -grymmers!