tisdag 16 mars 2010

En dag på jobbet

Det finns ingen "vanlig dag på jobbet" för en personlig tränare. Och väldigt sällan handlar det om nio till fem. Vi får anpassa oss till tider då kunderna kan träna och många kunder har normala arbetstider. De flesta är som tur är såpass intresserade av att få resultat (eftersom de betalar för en PT) att de kan vara flexibla med sina träningstider. Min dag igår, måndag, blev såhär:

7.00 Kommer till jobbet. Vill vara i god tid och förbereda passen för morgonens kunder.
7.30 Kund nr.1 som jag träffade för vår första träning tillsammans. En tjej som har potential!
8.30 Kund nr.2 som kom tillbaka efter sjukdom och resa. Härligt att ses igen och hon fixar de klurigaste av övningar!
9.30 Fika med medhavd grov smörgås och örtte, lite snack med kollegor på centret, kolla mail m.m.
10.15 Iväg ut i köpcentret för att handla lunch och mellanmål att ha redo under dagen. En pocketbok blev det också. Mycket tid tillbringades i bokhandeln eftersom jag fick svårt att välja. Kikade i skyltfönster men blev inte sugen på att shoppa mer än boken, gick inte ens in i några andra affärer än Ica och bokhandeln. Tillbaka på träningscentret satte jag mig för att läsa en stund i boken.
11.45 Lunch som bestod av microvärmd Operakällarrätt med pasta och skaldjur. Röd grapefrukt till efterrätt. Förberedde också för eftermiddagens kunder.
12.30 Kund nr.3 som kommit tillbaka efter en lättare skada. Skönt att det visade sig inte vara någon fara att träna. Den här tjejen lockar till många skratt och har ett lite annorlunda, roligt träningsmål.
13.45 Dags att göra nytta för egen del, träningsmässigt alltså. Rodd som uppvärmning, sedan en del funktionella övningar under centrets allra lugnaste timme.
15.00 Kund nr.4 "En tuff brud i lyxförpackning" kallar jag henne. Förra veckan körde vi lite väl hårt, hon fick tillbaka sin förkylning. Men nu var hon frisk och jag fick agera något av en bromskloss för att hon inte ska bli sjuk igen.
16.15 En promenad i dagsljuset. Måste bara få komma ut en stund under dagen. Mellanmål när jag kom tillbaka, knäckemacka med jordnötssmör och ett äpple.
18.00 Pilatesklass. Bara halvfullt. Var alla ute i solen och blev trötta, kanske?
19.45 Kund nr.5 som är en tjej som vill träna hårt. Styrkecirklar som genererade hög puls och ett par annorlunda övningar som fick övriga tränande i lokalen att höja på ögonbrynen.
21.15 Buss hem. Trött efter en lång dag på Sats Sollentuna.

Hade jag inte haft irritation i bihålor och hals så hade det säkert blivit en löprunda också, det fanns definitivt tid till en sådan.

Inga kommentarer: