torsdag 11 mars 2010

Löparhändelser en helt vanlig torsdag

Det såg länge ut att bli en grå torsdag rent vädermässigt. Att solen dröjde några timmar gjorde inte så mycket. Den kom nämligen fram när den behövdes som bäst, härligt uppiggande och värmande.

Någon grå torsdag blev det sannerligen inte. En ogenomtänkt planering i min kalender gjorde att jag fick skjuta upp träningen med Helena. När jag kom iväg från Sollentuna visade det sig att pendeltåget var försenat på grund av vagnfel. När tåget väl kom och vi sakta rullade in mot stan kom vi ända till Solna innan det blev strömavbrott. Oj, oj, nu började jag bli riktigt sen. Väl framme i Karlberg spärrades gatan av mitt framför min nästa på grund av en brand. Det fick bli en omväg till tunnelbanan. Till slut knallade jag in genom entrén till Sats Odenplan, en kvart efter att Helenas och min timme skulle börjat. Det blev till att tänka om och istället för att ge oss ut tog vi plats på löpbandet. Helena släpper efter en stund bomben och berättar att hon anmält sig till Kungsholmen Runt i maj. Och nu pratar hon inte om den "snälla" milslånga varianten. Oj nej, det handlar om halvmarathon! Inte illa att göra debut på halvmarathon och sitt första motionslopp på en och samma gång. Det är STORT!

Tidig eftermiddag får jag äntligen ta egna löpsteg tillsammans med Emelie och Ida. Det är nu solen gjort entré och värmer oss på härliga 15 km runt Brunnsviken! "We love running" står det på Emelies gula jackrygg och det känns verkligen helt rätt en sådan här dag i solsken och gott sällskap. Jo, ensamvargen har gjort det igen -sprungit i sällskap och trivts som fisken i vattnet! Den här marsdagen får löparskorna säsongens första lerstänk, trots att underlaget mestadels bestod av packad snö.

Funderingarna kring löpning handlar om vad som kan hända på Ursvik Ultra om drygt två veckor. Förra årets varvtider såg ut såhär:

161 Camilla Ringström Axa Sportsclub: 105,9 min, 107,8 min, 115,9 min, 114,1 min, 112,3 min och därmed en sluttid på 09,15,58 tim.

En tid att slå? Återstår att se!

Inga kommentarer: