måndag 22 mars 2010

Distraherad eller fokuserad?

Jag letade upp en artikel som jag rev ut ur en amerikansk träningstidning för några år sedan. "Tune in or zone out?" heter den och tar upp skillnader mellan ett "association", att känna efter och "dissociation", att avleda tankarna från träningen och kroppen. Kopplingen till "här och nu" eller mindfulness är tydlig.

Enligt artikeln kan t.ex. musik i öronen eller lite dagdrömmeri, dissociation, ge ett behagligt träningspass där du kanske genomför något som du egentligen tycker är tråkigt. Däremot kan medvetenhet om vad som händer i kroppen, association, få dig att prestera bättre och hålla ett högre tempo.

När jag förflyttar mig fysiskt känns det givet att fokusera och känna efter vad som händer i kroppen. Om jag blir kvar på samma fläck, spinningcykeln eller löpbandet, vill jag ha musik och tankarna på annat håll. Genast ser jag en utmaning för mig själv i detta och lovar härmed mig själv att hitta inåt och känna efter under minst 45 min på spinningcykel eller trainer under den här veckan. Vad som händer i kroppen borde vara tillräckligt spännande och intressant för att hålla mig fokuserad under den tidsrymden. Utvärdering kommer...

2 kommentarer:

anneliten sa...

Intressant! På ett löpband vill jag ha musik, på en skogsstig vill jag absolut inte ha musik... Trots att jag springer i båda fallen. Ska testa att lyssna innåt ordentligt nästa gång jag kör löpband.

MarathonMia sa...

Intressant reflektion. Jag springer aldrig med musik längre. Lyssnar gärna till kroppens signaler - nästa pass ska jag vända mig inåt ännu mer! Jag har inte ens varit sugen att ha musik när jag springer det senaste året - förr kunde jag inte springa utan radio.