söndag 2 januari 2011

En ny (tränings-)dag gryr

Jag borde inte sitta vid datorn nu. Jag borde vara på väg in till Slussen och möta gänget som ska göra "Årets första långpass" tillsammans. Men iPhone behagade inte väcka mig denna morgon och jag försov mig. Det gör inget. Det blir ändå ett "Årets första långpass", men på egen hand. Jag vet många vackra platser att springa på.


Nyårsaftons morgon 2010.

Årets första träningspass, som bara var 80 min, blev på trainer. Om jag inte ska räkna snöskottningen på morgonkvisten, förstås. Snön som föll under hela nyårsnatten blev ganska tung när temperaturen närmade sig nollan. Dessutom börjar den stora snöhögen vid vändzonen på gatan (precis där vi bor) anta en ansenlig höjd. Och på den höjden skall snön kastas upp. Bål-, rygg-, arm- och axelmuskler krävs för detta.

Snöskottning klassar in under "fysisk aktivitet", men inte under "träning". Träning är sådant som tar mig mot mina mål, i första hand under 2011. I första hand Vätternrundan och UTMB. Att skotta snö är något som hör vintern till för oss som bor i hus, precis som att vi behöver klippa gräs och rensa ogräs på sommaren. Det har ingenting med UTMB att göra, men missgynnar det knappast heller.

Träning och traillöpning är fokus på den nya bloggen, dit jag strax flyttar. Snart är timmarna här på "Utan Krusiduller" räknade. Och det känns verkligen spännande! Just nu är de riktigt roliga stigarna snötäckta och jag kan bara längtansfullt sucka och titta ut mellan träden, förvissad om att så fort det blir springbart igen så kommer jag att vara just där. Funderar fortfarande på det där med snöskor. Hade jag verkligen trott på idén hade jag nog ägt ett par vid det här laget.

Jag får stå ut med att hålla mig på vägarna så länge snön ligger kvar. Snön i sig är perfekt träning för fotleder och benmuskler! Dessutom är det mycket bra tålamodsträning att harva fram i det låga tempo som snömodd tvingar mig att hålla. Dags att packa ryggan och starta långturen!

Inga kommentarer: